ANTIMOBBESTRATEGI FOR HF & VUC NORDSJÆLLAND
Formål
Elever på skolen skal leve op til skolens værdier: Engagement, ansvarlighed, åbenhed, gensidig respekt, kreativitet og fleksibilitet. Som elev skal man deltage fællesskabet og opføre sig med respekt og tolerance. Trivsel er en forudsætning for læring, og alle skal være trygge ved at være i skole.
Formålet med denne antimobbestrategi er at sikre et godt læringsmiljø og forebygge mobning, herunder digital mobning både på skolen og i fritiden. Skolen tolererer ikke mobning i nogen form. Mobning er et fælles problem, som alle på skolen har ansvar for at forebygge og reagere på.
Definition af mobning
Mobning er systematisk forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person i en sammenhæng, hvor personen er nødt til at være. En person er mobbet, når personen gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere personer. Mobning er ikke altid en bevidst handling.
Drillerier er mere spontane og tilfældige og formålet med drilleri er ikke udelukkelse fra fællesskabet. Konflikter er uoverensstemmelser om en bestemt sag mellem to mennesker, der begge handler. Mobning er ikke en konflikt, men et overgreb.
Mobning kan tage mange former:
Verbalt: fx øgenavne eller sårende bemærkninger.
Socialt: fx eleven bliver holdt udenfor fællesskabet.
Materielt: fx eleven får ødelagt sine ting
Psykisk: fx eleven bliver truet eller tvunget til noget, usynliggjort af klassen.
Fysisk: fx eleven bliver slået eller sparket.
Digital mobning
Digital mobning kan være sværere at opdage, den er mere anonym, og rollerne kan være mere uklare. Eksempler på digital mobning er:
at lægge eller dele krænkende eller diskriminerende tekst eller billeder på sociale medier.
At udelukke bestemte personer fra sociale fora, f.eks. fra en klassegruppe på facebook.
Tegn på, at en elev bliver mobbet
En elev, der bliver mobbet, kan f.eks. reagere ved at blive mere stille eller mere aggressiv, ved at ”gemme sig” i klassen eller ved at få meget fravær.
I en klasse, hvor der sker mobning, kan det måske mærkes på stemningen, klassen bliver mere urolig og får koncentrationsbesvær.
Forebyggelse af mobning
Det er ledelsens og alle medarbejderes ansvar at
sikre kendskab til skolens studie- og ordensregler og til skolens antimobbestrategi.
gennemføre årlige undersøgelser af undervisningsmiljøet.
dele information i tilfælde af konkrete problemer – ikke tøve med at tage en snak med en leder eller en vejleder, hvis man fornemmer noget.
sørge for uddannelse af ledere, vejledere og andre i konfliktløsningsteknikker
Det er klasseteamets og lærerenes ansvar at
være opmærksomme på klassens og enkelte elevers trivsel.
være opmærksomme på sproget i klassen.
aftale fælles spilleregler for holdet efter behov.
drøfte ved skolestart, hvad god klasserumskultur er, og hvordan man sikrer trivsel og undgår konflikter og mobning.
sætte tid af til klassesamtaler med hele klassen og til individuelle elevsamtaler om trivsel.
arbejde med digital dannelse og bevidsthed om digitale spor.
lave fællesskabsfremmende aktiviteter som ekskursioner, introforløb og studierejser.
etablere faste læsegrupper eller faste pladser i lokalet, evt. arbejde med venskabsklasser efter behov.
inddrage ledelse og vejledere ved mistanke om mobning.
Det er klassernes, holdenes og enkeltelevers ansvar at
sikre, at klasse/hold-arrangementer er for alle, og at alle er meldt ind i klassegrupper etc.
alle siger fra overfor drilleri og mobning.
ingen deler billeder af andre uden deres samtykke.
ingen deler nøgenbilleder.
alle opretholder en god tone, også på sociale medier – man skriver kun noget, man også ville kunne sige ansigt til ansigt.
inddrager lærere, vejledere eller ledelse ved mistanke om mobning.
Handleplan – hvad gør vi
At mobbe er at overtræde skolens studie- og ordensregler og sanktioneres ifølge reglerne. De gældende studie- og ordensregler kan altid findes på skolens hjemmside.
Når en medarbejder får en henvendelse om mulig mobning, skal medarbejderen straks give rektor besked, så rektor kan udarbejde en handlingsplan indenfor 10 arbejdsdage.
Midlertidige foranstaltninger igangsættes. Det kunne være:
Midlertidig hjemsendelse af mobberen
Afklaring af, hvad den mobbede ønsker, der skal ske. Hvis personen vil hjem, sikres det, at der er nogen derhjemme, der kan tage imod personen.
Kontakt til den mobbedes forældre eller støttepersoner
Orientering af klassens lærere om situationen
Ledelse og vejledning vil i løbet af de 10 dage i fællesskab afklare situationen og udrede hændelsesforløbet ved at tale med de involverede parter og med klassens lærere.
Hvis det vurderes, at der er tale om mobning vil ledelse og vejledere udarbejde en konkret handlingsplan.
Elementer i en sådan handlingsplan kunne være:
Møde med klassens lærere
Møde med mobbeofferet og støttepersoner, f.eks. forældre, mentor, psykolog eller lignende
Orientering af klassen om situationen
Snak i klassen om, hvordan lignende episoder kan forhindres, f.eks. hvorfor ingen reagerede tidligere og om relationerne i klassen.
Konfliktmægling i form af Samtale mellem leder, vejleder, mobber og mobbeoffer.
Samtaler med en psykolog eller en mentor
Antimobbestrategien er drøftet med bestyrelsen, kursistrådet, og samarbejdsudvalget.
Revideret februar 2023