Matilde Powers besøger HF & VUC Nordsjælland
Matilde Powers mødtes med inklusionsklassen 2.I, hvor eleverne havde forberedt spørgsmål om regeringens forslag til en ny ungdomsuddannelsesmodel – EPX – som sandsynligvis skal erstatte HF. Et gennemgående tema var bekymringen for, om unge med særlige behov stadig vil have adgang til målrettede og støttende uddannelsesmiljøer.
Eleverne delte også åbent deres egne erfaringer. “Her i klassen kan jeg være som jeg er. Jeg er sammen med andre, der forstår, hvordan det er at være mig,” sagde en af dem. “Jeg kan være bekymret for, om andre unge i fremtiden får samme muligheder.”
Flere fremhævede, at de hellere pendler langt til en skole med specialiserede tilbud end at være “den ene elev med særlige behov” i en konventionel klasse, hvor der ikke er samme forståelse eller fællesskab.
Eleverne delte også åbent deres egne erfaringer. “Her i klassen kan jeg være som jeg er. Jeg er sammen med andre, der forstår, hvordan det er at være mig,” sagde en af dem. “Jeg kan være bekymret for, om andre unge i fremtiden får samme muligheder.”
Flere fremhævede, at de hellere pendler langt til en skole med specialiserede tilbud end at være “den ene elev med særlige behov” i en konventionel klasse, hvor der ikke er samme forståelse eller fællesskab.
“Det har været både rørende og meget givende at høre de unges historier”, sagde Matilde Powers. “Det gør stort indtryk at opleve, hvordan det sociale og faglige fællesskab bygger dem op”.
I forhold til reformen nævnte hun, at det muligvis vil være en fordel at samle specialiserede tilbud på færre, men større steder. “Det lyder til at være vigtigere for de unge at være i det rigtige miljø, end at de nødvendigvis har det lige rundt om hjørnet”.