Rebecca og Caroline HF-IN Helsingør
Venskab, struktur og mod – sådan klarede de HF med en diagnose
Da Rebecca fra Ålsgårde og Caroline fra Gribskov nervøst trådte ind i et klasselokale på HF&VUC Nordsjælland i Helsingør var de 15 og 16 år. Begge havde de en autismediagnose og en rygsæk fuld af svære skoleerfaringer. De vidste ikke, hvad der ventede, men de vidste, at noget nyt var på vej.
Deres blikke mødtes hen over bordet den allerførste dag. Lige dér begyndte et venskab, og en dannelsesrejse der i dag er endt med 2 flotte studentereksamener. Et bevis på, at det godt kan lade sig gøre at gennemføre en ungdomsuddannelse med en diagnose.
Rebecca og Caroline er blandt de allerførste HF-IN elever der bliver studenter fra HF&VUC Nordsjælland i Helsingør og deres historie er et stærkt eksempel på, hvad der sker, når unge med neurodiversitet får de rette rammer.
“Vi troede ikke, vi kunne – men vi gjorde det”
Rebecca og Caroline har altid været stærke fagligt, men før HF-IN oplevede de, at de skulle kæmpe for forståelsen af deres behov, og at det sociale liv var alt for overvældende. Det førte til mobning, ensomhed, angst, stress og skoletræthed.
” På HF-IN følte jeg mig ret hurtigt tryg, og så smed jeg facaden. Jeg oplever, at det er okay at tage pauser og være mig selv,” siger Rebecca. ”Jeg har lært, hvordan jeg kan forebygge overload, og jeg tager min sensitivitet alvorligt.”
” Jeg har fået plads til at blomstre fagligt, fordi det sociale ikke overvælder mig på samme måde. Jeg accepterer mere mig selv,” siger Caroline. ”Jeg er faktisk også blevet inspireret af Rebecca til at udforske min ekstroverte side. Jeg oplever helt klart større tryghed, og for første gang føler jeg, at jeg hører til.”
HF-IN: Når tryghed åbner døre
HF-IN står for HF-Inklusion. Det er et særligt tilrettelagt treårigt HF-forløb for unge med diagnoser som autisme, ADHD, angst og depression. Klasserne har en mentor tilknyttet der følger med klassen i undervisningen og har 1:1 samtaler med eleverne om b.la. struktur, overblik, planlægning samt faglig og social støtte. Mentoren hjælper også eleverne ind i et socialt fællesskab med de andre i klassen. Det overordnede mål er, at eleverne gennemfører deres ungdomsuddannelse og bliver rustet til at komme videre i job eller uddannelse.
Struktur, støtte og små sejre
HF kan være en stor mundfuld, også HF-IN. Der er stadig afleveringer, store opgaver og eksamenspres, men med klar struktur, tydelige planer, tryghed og mentorer, bliver det muligt at holde ved og hænge i.
”Det vigtigste er, at man ikke skal kæmpe for at blive forstået,” siger Rebecca. ”På HF-IN ved lærerne, hvad det vil sige at have autisme. Man bliver ikke forkert. Man bliver mødt.”
”Vi havde fx eksamenstræning, hvor vi prøvede seancerne af i mindre skala, også helt lavpraktisk, hvad jeg skulle have med ind til eksamen. Det hjalp virkelig mig,” fortæller Caroline. ”Jeg havde aldrig klaret det på STX – men nu føler jeg mig faktisk klar til universitetet og har en plan om at læse litteraturvidenskab.”
Venskab, Uno og nørdede interesser
Det sociale var en stor bekymring, da Caroline og Rebecca var nye på HF, men de fandt hurtigt hinanden, og en overraskende nøgle til fællesskab: UNO.
”Vi tog bare spillet og sagde til klassekammeraterne, ’vil I spille med?’” fortæller Caroline. ”Det blev en nem måde at være sammen på, uden at det blev alt for socialt.”
I dag deler de både et stærkt venskab og en fælles forståelse for, hvordan det er at være ung med en diagnose. Caroline er passioneret omkring litteratur, kongehuset og gamle danske tv-serier som Matador. Fun-fact: hun har på nuværende tidspunkt skrevet tre bind i en fantasy-serie, der ligger i skrivebordsskuffen og venter på en dag måske at blive udgivet.
Rebecca dykker gerne helt ned i verdens folkesagn og folkemyter. Hun har hele livet samlet på sten, hun tegner og samler på tegneserier. Ligesom Caroline deler hun passionen for litteratur, og gerne på engelsk, som også var et af yndlingsfagene på HF.
HF-IN: Når tryghed åbner døre
HF-IN står for HF-Inklusion. Det er et særligt tilrettelagt treårigt HF-forløb for unge med diagnoser som autisme, ADHD, angst og depression. Klasserne har en mentor tilknyttet der følger med klassen i undervisningen og har 1:1 samtaler med eleverne om b.la. struktur, overblik, planlægning samt faglig og social støtte. Mentoren hjælper også eleverne ind i et socialt fællesskab med de andre i klassen. Det overordnede mål er, at eleverne gennemfører deres ungdomsuddannelse og bliver rustet til at komme videre i job eller uddannelse.
Struktur, støtte og små sejre
HF kan være en stor mundfuld, også HF-IN. Der er stadig afleveringer, store opgaver og eksamenspres, men med klar struktur, tydelige planer, tryghed og mentorer, bliver det muligt at holde ved og hænge i.
”Det vigtigste er, at man ikke skal kæmpe for at blive forstået,” siger Rebecca. ”På HF-IN ved lærerne, hvad det vil sige at have autisme. Man bliver ikke forkert. Man bliver mødt.”
”Vi havde fx eksamenstræning, hvor vi prøvede seancerne af i mindre skala, også helt lavpraktisk, hvad jeg skulle have med ind til eksamen. Det hjalp virkelig mig,” fortæller Caroline. ”Jeg havde aldrig klaret det på STX – men nu føler jeg mig faktisk klar til universitetet og har en plan om at læse litteraturvidenskab.”
Venskab, Uno og nørdede interesser
Det sociale var en stor bekymring, da Caroline og Rebecca var nye på HF, men de fandt hurtigt hinanden, og en overraskende nøgle til fællesskab: UNO.
”Vi tog bare spillet og sagde til klassekammeraterne, ’vil I spille med?’” fortæller Caroline. ”Det blev en nem måde at være sammen på, uden at det blev alt for socialt.”
I dag deler de både et stærkt venskab og en fælles forståelse for, hvordan det er at være ung med en diagnose. Caroline er passioneret omkring litteratur, kongehuset og gamle danske tv-serier som Matador. Fun-fact: hun har på nuværende tidspunkt skrevet tre bind i en fantasy-serie, der ligger i skrivebordsskuffen og venter på en dag måske at blive udgivet.
Rebecca dykker gerne helt ned i verdens folkesagn og folkemyter. Hun har hele livet samlet på sten, hun tegner og samler på tegneserier. Ligesom Caroline deler hun passionen for litteratur, og gerne på engelsk, som også var et af yndlingsfagene på HF.
At blive en del af et fællesskab
Caroline indrømmer ”Jeg havde faktisk lidt fordomme om en klasse fyldt med autister, og tænkte om jeg kom til at passe ind.”
”Men det var nok mest fordi, jeg aldrig rigtig havde mødt nogen. Jeg troede, det kun var mig, der var anderledes. I dag ved jeg, at vi er mange, og vi er vidt forskellige, men vi forstår hinanden. Det gør en verden til forskel. Jeg havde ikke forstillet mig at få så mange venner og en kæreste, men det har jeg nu,” smiler Caroline glad.
Klar til fremtiden – og til at inspirere andre
Efter sommerferie i Frankrig skal Caroline på højskole, hvor hun vil dyrke sin kærlighed til litteratur. Rebecca tager et sabbatår, arbejder og planlægger at tage kørekort inden hun vil læse medialogi på universitetet i København. Begge glæder sig til at fejre studenterhuen med sushi, hygge og deres familier, der har heppet hele vejen.
De håber, deres historier kan give mod til andre unge med diagnoser ved at vise, at det godt kan lade sig gøre at tage en ungdomsuddannelse:
”Springet fra folkeskole til HF kan opleves voldsomt” siger Caroline tænksomt, ”Accepter at det er en stor ændring, og giv dig selv tid til at lande i alt det nye.” Når jeg ser tilbage, er jeg landet rigtig godt.
”Ja, tag springet, og hvis du er bange,” fortsætter Rebecca. ”så gør du det bare bange, det er ok, du gør det jo, og det skal nok gå”